blog schrjven

Blog schrijven

Een blog schrijven, waarom zou je?

  • Door te bloggen zorg je steeds voor nieuwe content op je website. Dat is interessant voor je doelgroep en goed voor je zoekresultaten. Dankzij sociale media worden blogposts snel verspreid.
  • Bloggen kan je veel opleveren. Afhankelijk wat je doel is kan dat meer omzet zijn, meer opdrachten of meer inkomsten door adverteerders.
  • Een blog is blijvender dan een bericht op social media. Door handig Tags en Categorieën in te zetten, blijft je blog jarenlang houdbaar en vindbaar.
  • Met een blog laat je jezelf zien. Mensen doen liever zaken met mensen dan met alleen een bedrijfsnaam.
  • Schrijven is leuk! Als je de discipline opbrengt om regelmatig te bloggen, leer je ook steeds beter schrijven.
Is het de blog of het blog?
Het is allebei juist. Het woord blog kan zowel het lidwoord de als het lidwoord het krijgen. De blog lijkt vaker voor te komen.
Genootschap Onze Taal

Waaraan moet een blog voldoen?

  • Ongeveer 500 woorden.
  • Alinea’s met aansprekende kopjes.
  • Een opvallende titel en een opvallende 1e zin. Verleid de lezer om dóór te lezen.
  • Een logische structuur, met een kop en een staart (tip: vóór het schrijven even uittekenen).
  • Foutloos! Correcte grammatica, spelling en stijl. Misschien vind jij het zelf niet zo belangrijk, maar voor taalpuristen val je meteen door de mand. Een professional laat zijn tekst controleren (en niet alleen door de spelling- en grammatica checker).
  • Lezersgericht. Kruip in de huid van je doelgroep. Met  Google AdWords en Keyword Tool kun je analyseren wat men wil weten over jouw onderwerp. Gebruik die informatie. Let er op dat het taalgebruik aansluit bij je doelgroep.
  • Helder en leesbaar. Tip: lees je blog hardop voor. Als je hakkelt zijn de zinnen te lang of is je blog niet helder genoeg.

Verschil column en blog

  • Het woord woord blog komt van weblog. Een online dagboek dus. Een blog vind je dus op internet. Columns staan ook nog steeds ouderwets gedrukt in kranten of tijdschriften (maar deze staan tegenwoordig ook vaak online).
  • Een column heeft geen commercieël doel, een blog vaak wel.
  • Bij een blog kan de lezer online reageren. Bij een gedrukte column is dit omslachtiger.
  • Maar… de grenzen vervagen. Noem het zoals je zelf wilt.

Hulp nodig bij het bloggen?

Ghostblogger

Wil je zelf bloggen, maar heb je geen tijd of schrijftalent? Dan kan ik je helpen als ghostblogger.

Als ghostblogger schrijf ik op basis van een (telefonisch) interview een conceptblog in jouw naam . Deze blog bestaat uit maximaal 500 worden en krijgt aansprekende tussenkopjes op basis van SEO analyse. Dit concept mag jij aanpassen. Daarna maak ik de blog af. De tijdsbesteding bedraagt voor jou ongeveer een 1/2 uur per blog. Deze werkwijze hanteer ik ook voor een directeur van een groot dienstverlenend bedrijf en voor een business manager van een andere organisatie. Nieuwsgierig wie? Tja, dat is natuurlijk geheim!

Blogbegeleiding

Als blogbegeleider ondersteun ik je bij het zelf schrijven van blogs in WordPress, met contentagenda, te kiezen blogfrequentie, het aantal woorden, kopjes, schrijfstijl en schrijfperspectief. Ik adviseer om de startfrequentie niet te hoog te kiezen. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. En je zet jezelf behoorlijke onder druk als je met een hoge frequentie wilt bloggen naast je overige werkzaamheden, zeker als het nieuw voor je is.

Eens in de zoveel weken (jij bepaalt hoe vaak) overleggen we over de voortgang, de onderwerpen en aandachtspunten.  We kunnen dan ook conceptblogs bespreken. Het redigeren van conceptblogs kan natuurlijk ook tussendoor per mail. Je leert zo zelf bloggen en hebt mijn begeleiding na een aantal blogs niet meer nodig. Als je wilt kan ik de blogs blijven redigeren, zodat ze foutloos blijven en de kwaliteit op pijl blijft.

Ik help Talent & More en Balance bij hun blogs.

 

Meer info? Mail me:  ln.ne1505867050pered1505867050lehed1505867050@lets1505867050irhc1505867050

 

Freelance tekstschrijver EMVI- en beleidsadviseur