Mindful lezen

mindful-schrijven-en-lezen

“Ik voel het niet. Deze tekst komt niet bij me binnen.  Wat er staat klopt en ik geloof in het concept, maar zo raakt het me niet. Kun jij me helpen Christel?”

Enthousiasme verwacht

Deze vraag kreeg ik vorige week van een opdrachtgever. Een directeur bij een grote dienstverlenende organisatie. Heel waardevol dat zij zich bewust is van wat ze voelt terwijl ze leest. En ook wat ze níet voelt als ze iets leest, terwijl ze op z’n minst enthousiasme verwachtte.

Misschien is dit een eigenschap van vrouwelijke leiders? Dan meer daarvan graag!

Mindful lezen

Ik noem dit mindful lezen. Ik doe het zelf ook, als ik een tekst redigeer. Vooral bij columns en blogs. De 1e keer dat je de tekst leest is het belangrijkst. Dan is de tekst nog nieuw en vers en kun je ervaren wat de tekst met je doet. Moet je glimlachen om bepaalde zinnen, voel je irritatie, enthousiasme of merk je dat je gedachten afdwalen? Dat laatste is ook een belangrijk signaal. Als je afdwaalt is de tekst niet pakkend genoeg.

Gemoedstoestand

Naast het lezen van de tekst, lees je dus ook je eigen gemoedstoestand terwijl je leest. Dat klinkt ingewikkeld, maar het gaat vanzelf. Je hoeft je er alleen maar bewust van te zijn. Probeer het maar eens als je bijvoorbeeld een artikel in de krant of een tijdschrift leest.

Inhoud oké, maar…

De tekst van mijn opdrachtgever, over een nieuwe dienst, zat inhoudelijk en grammaticaal prima in elkaar. Hij was opgesteld door een gespecialiseerd bureau in de branche. De tekst was alleen heel zakelijk en niet lezersgericht geschreven. Logisch dat je daar als lezer niet enthousiast van wordt.

Op gevoel

Mij doe je een groot plezier met zo’n verzoek om een tekst te verbeteren. Ik herschreef de tekst, zodat ‘ie ook lekker las. Voor mijn gevoel dan… Want gevoel is natuurlijk toch persoonlijk. De reactie van mijn opdrachtgever vond ik toch wel spannend. Gelukkig reageerde ze snel nadat ik de nieuwe tekst aan haar had gemaild. “Dit is dus precies wat ik wil. Nu komt het bij me binnen en wil ik er mee aan de slag. Super bedankt weer!”

En daar krijg ik nou weer een goed gevoel van!