Navicratie

Column Navicratie De Heldere Pen

50 kilometer per uur. Dat blijft de maximumsnelheid op onze nieuwe stadsbrug de Oversteek. Ondanks de “Nijmegen wil 70!” Facebook actie, een politieke meerderheid en een motie in de gemeenteraad. Volgens de 70-voorstanders vráágt de nieuwe brug gewoon om een hogere snelheid. Er zijn geen kruispunten, geen voetgangers, geen fietsers, geen stoplichten en geen veiligheids- of milieubezwaren. Dus, mevrouw de wethouder?

Nu heeft Nijmegen patent op wegen waar je maar 50 km/uur mag, maar die eruit zien als een snelweg. De Graafseweg tussen de Neerbosscheweg en de woonboulevard bijvoorbeeld of de van Boetbergweg.

Momenteel zijn echter alle snelheidspijlen gericht op de nieuwe brug over de Waal. Tevergeefs. Ook hier blijft de maximumsnelheid 50 km/h. En wie had het laatste woord hierover? TomTom en andere navigatiesystemen! Men heeft berekend dat met 70 km/h de stadsbrug volgens die TomTom’s de snelste route wordt tussen A73 en A325. Sluipverkeer is in Nijmegen niet welkom en zo bepaalt de technologie van TomTom de maximumsnelheid in Nijmegen. Ooit zijn dergelijke navigatiegadgets bedoelt om ons leven makkelijker te maken, maar inmiddels hebben ze de macht. Technologie beheerst onze democratie.

Nijmegen heeft gelukkig een list bedacht om zich niet zomaar door TomTom te laten regeren. “Politie ziet geen aanleiding voor flitscontroles op De Oversteek”, kopte de Gelderlander recent. Dat noem ik nou eens win-win. We hebben geen last van sluipverkeer, omdat TomTom denkt dat de brug een 50-weg is en dat schiet niet op. Maar wij locals weten wel beter en racen ongestraft met 70 (of meer) de Oversteek over. Op die 2 kilometer ben je dan maar liefst 0,7 minuut ofwel 42 seconden sneller. Dat is in onze haastmaatschappij toch een relevante tijdswinst.

Column in Weekkrant De Brug Nijmegen van 25 november 2015