Op hakken en met lippenstift was ik een vreemde vogel bij de Natuurbeschermingsorganisatie. Dertien jaar geleden studeerde ik daar af tussen de milieubewuste, deodorantloze en vooral consuminderende collega’s. Naast sneue soberheid ging milieubewustzijn destijds nog samen met een bepaalde… geurcirkel en geitenwollen-uitstraling.
Inmiddels is groen Cool & Commercieel. Er wordt fors geld mee verdiend! Ik noem een paar voorbeelden.
Het Casino in Nijmegen, toch niet een instantie die je meteen associeert met groen en duurzaamheid doet het. Sinds de feestdagen is het Casino versierd met duizenden lichtjes. Dat levert Nijmegen een flonkerende skyline langs de Waal op. Energieverspilling, zul je denken, geen groen hert! Maar navraag leerde juist het tegendeel: door deze energiezuinige LED verlichting kon de omgevingsverlichting uit en worden kilowatts én euro’s bespaard. Kijk, dat bedoel ik nou! Het kan dus best. Energie besparen én kosten besparen én vergroting van uitstraling en kwaliteit.
De sloophouten meubels van Piet Hein Eek; gemaakt van economisch waardeloos afvalmateriaal en toch niet bepaald goedkoop. Maar wèl design, dus het verkoopt! Ueberbal Jort Kelder sleept regelmatig een varken met zich mee om aandacht te vragen voor dierenwelzijn. Arm beest.
Misschien is duurzaamheid momenteel juist wel zo populair vanwege de recessie; het is in ieder geval een eleganter argument om geld te besparen dan financiële krapte alleen. Kleine zuinige autootjes zijn het tegenwoordig helemaal. Zelfs de meest snelle jongens die een auto beschouwen als glanzend gelakt verlengstuk van hun ego, leasen nu energiezuinige hybrides.
Dus… om erbij te horen moet je ook groen dóen. En doe je het niet voor het milieu, doe het dan lekker voor het geld.