Column Teenslipperdiscussies

“Is zíj een visitekaartje voor onze organisatie?” De foto toont een anonieme close-up van een damesdecolleté, cupje vér het alfabet in. Iedere dag krijg ik op mijn werk via intranet een andere foto in beeld: blote voeten in teenslippers, getatoeëerde lichaamsdelen en vandaag dit enorme decolleté. De foto’s zijn onderdeel van een fatsoenscampagne van mijn werkgever. Het doel is om discussies uit te lokken en elkaar op die manier op te voeden.
Discussies zijn er zeker: bij de koffieautomaat woedde gisteren een lange teenslipperdiscussie en vandaag wordt het decolleté uitvoerig besproken. Collega’s speculeren verhit wie eigenaresse van het decolleté is, en of er mogelijk nog vacatures zijn op haar afdeling. Over de functie als visitekaartje van deze collega wordt geaarzeld. Wel is er consensus dat haar decolleté uitstekend dienst kan doen als visitekaartjeshouder. Daar kan wel een heel pak kaartjes tussen.
Ik vraag me af of de onthullende foto wel de juiste inhoudelijke discussies tot gevolg heeft. En over fatsoen gesproken… het niveau daalt!
Tijdens de lunchpauze is seksediscriminatie het onderwerp van gesprek. Daar hebben ze wel een punt: waarom mogen vrouwen wel een korte rok dragen op het werk, maar mogen mannen niet in korte broek? Waarom zijn blote benen en blote tenen voor mannen taboe en voor vrouwen niet? Van de zomer zag ik onze directeur rondlopen op schoenen met een open neus waar de tenen uitpiepten. De zogenaamde “peep toe”. Mijn directeur is een vrouw ja, wat dacht je dan?
Verwar de “peep toe” trouwens niet met de “camel toe”. Dat is het verschijnsel dat optreedt aan de voorkant bij vrouwen als ze een te strakke legging dragen.
Eigenlijk zijn de kledingvoorschriften in onze organisatie vrij simpel: houd alle holtes en kieren van je romp bedekt. Dus geen blote navels, oksels, decolletés, bilspleten en camel toes.
Heb ik deze voorschiften écht nodig? Voor de zekerheid check ik bij baaslief of hij aanstoot neemt aan mijn verschijning. “Nee hoor”, zegt hij welwillend.
Toch triest dat zo’n campagne nodig is… De timing van deze campagne is ook niet zo nozel: samen met de temperatuur daalt in de herfst de behoefte aan teenslippers en naveltruitjes. Volgende zomer is al ons fatsoen weggesmolten. Als we het al hadden…